Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dr. Frankdieet

Het Dr. Frank Dieet, is gebaseerd op een koolhydraatarm, eiwitverrijkt dieet.

Een eiwitverrijkt dieet kent 2 voordelen:
1. eiwitten werken zeer verzadigend, je zit dus sneller vol.
2. je verbrandt vet zonder je spiermassa te verminderen tijdens het dieet.

Het dr. Frank dieet werkt dus op deze manier om af te vallen en je houdt je behaalde resultaat ook makkelijker vast doordat je geen spieren hebt afgebroken tijdens het afvallen, zoals bij vele crash-diëten wel het geval is. Hiermee voorkom je dus een jojo-effect.

Je valt makkelijker af door het gebruik van eiwitten al of niet in combinatie met koolhydraatarme voeding. Eiwitten geven je een vol gevoel en zorgen voor de instandhouding van je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is cruciaal omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam.
Het dr. Frank dieet kiest voor een koolhydraatbeperking omdat dat het dieet eenvoudig maakt en omdat het bijna altijd goed is vol te houden. Je kunt namelijk koolhydraatarme maaltijden maken die prima in het dieet passen.
Algemene richtlijnen voor een koolhydraat-arm dieet:

Als je een hoog-eiwit, laag-koolhydraat voedingsprogramma volgt, is het van groot belang om bij het bereiden van de hoofdmaaltijd de balans tussen eiwitten en koolhydraten goed in de gaten te houden.

Denk hierbij aan de volgende zaken:

Eiwitten: eet liefst mager wit vlees zonder vet, maar nog veel beter is vis. Omdat je van eiwitten snel verzadigd raakt, lukt het je meestal niet om daar teveel van te eten. Kies een lekker stukje vlees of vis (altijd zonder paneermeel, want dat zijn koolhydraten) of maak een omelet met kaas en plakjes vezelrijke groenten.

Vetten: eet bij voorkeur meervoudig onverzadigde vetzuren. Waar vind je die? Die zitten voornamelijk in de vloeibare vetten, zoals olijfolie.

Salades: deze moeten voornamelijk bestaan uit groenten zoals sla, radijsjes, champignons, komkommer, selderij en paprika. Maak je salade nog lekkerder met plakjes kalkoen, kip of (franse) kaas. Ook kun je een flinke schep tonijn, garnalen of krabvlees toevoegen. Als je vis uit blik gebruikt mag je de olie in je dressing gebruiken.

Groenten: kies uit het ruime aanbod groenten, gebruik alleen geen peulvruchten, doperwten en maïs. Je kunt groenten roerbakken, koken, stoven of rauw eten. Roerbak een aantal groenten in olijfolie en voeg kip, rundvlees, kalkoen, of eventueel tofoe toe. Je kunt de groenten ook rauw eten, gedoopt in olijfolie of met een koolhydraatarme dressing.

Afwisseling: dit is heel belangrijk, dus wees vooral creatief en varieer je keuzes. Probeer zo vaak mogelijk nieuwe combinaties uit. Ik zal je daar zoveel mogelijk bij gaan helpen!

Fruit: eet hiervan zo weinig mogelijk. Fruit bevat van nature vruchtensuikers (zijn ook koolhydraten). Als je jezelf toch af en toe wilt verwennen, neem dan maximaal eens in de 2 a 3 dagen een stukje fruit. Fruit is heel gezond, maar om af te vallen met dit koolhydraatarme dieet, is het helaas tijdelijk taboe. Heb je je streefgewicht bereikt begin dan weer geleidelijk met fruit in het dieet. Hoewel ik nog nooit een vitaminetekort bij een van mijn patiënten tijdens dit dieet heb gezien, adviseer ik voor de zekerheid een multivitamine tablet, deze kun je gewoon bij de drogist kopen.

Calcium: Als je te weinig kaas gebruikt dan kan het zo zijn dat mijn dieet te weinig calcium bevat, dat is voor de korte termijn niet zo erg, maar gebruik je het dieet langer dan 3 maanden, dan is een beetje extra calcium verstandig. Zorg dan dat je naast het dieet 500 mg extra calcium per dag tot je neemt.

Wat mag ik als tussendoortje eten?

Je kunt alle producten als tussendoortjes gebruiken die geen koolhydraten bevatten. Hierbij kun je denken aan stukjes vlees en vis (zonder paneermeel), kaas, groenten, rauwkost, tomaten of eieren. Let ook op vet, kies bij voorkeur voor vetarme producten.

Maak bijvoorbeeld eens lekker tussendoortjes zoals asperges met ham, augurk met boterhamworst of plakjes komkommer met roomkaas.

Je kunt ook een kaasplankje samenstellen uit een paar stukjes brie, Goudse kaas, camembert, boursain op komkommer + een paar olijven. Een vleesplankje kan bijvoorbeeld bestaan uit: chorizo, salami, ham en rollade. Neem normale porties; een paar plakjes of blokjes van alles.

Hoeveel val ik per week af?

Met het dr. Frank dieet val je gemiddeld één kilo per week af. Maar het kan soms ook langzamer gaan, ieder mens heeft zijn eigen afvaltempo. Gebruik het dieet zodra je BMI hoger is dan 27 is, of als je last hebt van aandoeningen die veroorzaakt worden door overgewicht.

Je kunt hier klikken voor extra informatie.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

900 volgers