Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Koolhydraatbeperkte dieet

In de eerste fase van dit dieet wordt de hoeveelheid koolhydraten sterk beperkt tot maximaal 20 gram per dag. Je valt hierdoor relatief snel af. Deze fase is bedoeld om het gewichtsverlies te laten beginnen en in korte tijd relatief veel kilo's kwijt te raken. Deze fase werkt voor veel mensen zeer motiverend vanwege het snelle resultaat. Gemiddeld verliest men in deze fase 6-8 kg in de eerste maand. Deze fase duurt meestal zo'n twee maanden. Je kunt daar om persoonlijke redenen van afwijken.

Zowel het Atkins® dieet als het Previtas® dieet maken gebruik van een beginfase, een startfase bestaande uit heel weinig koolhydraten (meestal tot 20 gram per dag). Je moet dus goed op de hoogte zijn van wat koolhydraten zijn en je moet exact weten hoeveel koolhydraten in welke voedingswaar aanwezig zijn.

In de tweede fase van het dieet mogen meer koolhydraten worden gegeten, namelijk 40-80 gram per dag (dat verschilt per dieet). In principe is dit een overgangsfase tussen het zeer strenge koolhydraat beperkte dieet en de derde fase waarin je jouw gewicht probeert te behouden. Je mag in deze tweede fase meer koolhydraten nuttigen en in de derde fase zijn vrijwel alle voedingswaar, zij het in beperkte mate, toegestaan. Deze tweede fase houdt in dat je steeds meer koolhydraten gaat toevoegen en het vetgehalte van jouw voeding wordt langzaam verminderd. Op deze wijze krijg je uiteindelijk een gezonder eetpatroon. Een eetpatroon dat je de rest van je leven kunt volhouden.

Een koolhydraatbeperkt dieet is uitstekend geschikt om gewicht te verliezen, maar op de lange termijn kan een hoge vetinname leiden tot toename van het lichaamsgewicht en soms tot een verhoogd cholesterolgehalte. Daarom is het erg belangrijk om in deze tweede fase toe te werken naar een gezonder eetpatroon. Ook wordt in deze fase extra aandacht besteed aan voldoende lichaamsbeweging. De plaatselijke diëtiste kan u hier goed bij helpen.

De smart carbs of slimme koolhydraten

Veel deskundigen menen dat de zogenoemde snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel (dat uit een lange keten van suikermoleculen bestaat) te snel in het bloed worden opgenomen. Daardoor ontstaat een snelle afwisseling van zowel bloedsuiker als insuline, en dat zou een rol spelen bij het ontstaan van het metabool syndroom en diabetes. Wetenschappelijk is dat nog onvoldoende aangetoond. Wel is het zo dat bij patiënten met suikerziekte bepaalde koolhydraten voor een snellere en hogere stijging van de glucosespiegel zorgen dan andere. Hierop is de zogenaamde glycemische index (GI) gebaseerd.

Het verschil tussen de goede en slechte koolhydraten wordt weergegeven met het GI-getal, de glycemische index. Die meet de snelheid waarmee voedsel wordt omgezet in glucose, de energiebron van het lichaam. Daarbij wordt glucose zelf op 100 gezet, staat panklare witte rijst op 97, stokbrood op 95, gebakken aardappelen en cornflakes op 84, en spaghetti op 41. De gezonde, langzame koolhydraten uit een appel staan op 38, die uit peulvruchten op 31 en uit een grapefruit op 25. Hoewel er meerdere diëten op dit principe zijn gebaseerd is de medische en wetenschappelijke onderbouwing van deze GI-diëten onvoldoende.

In de derde fase gaat het erom, net als bij andere diëten, om de voeding en het lichaamsgewicht in balans te houden. Dit is verre weg de moeilijkste fase. Nu komt het er op aan dat je jouw eetgedrag onder controle houdt. Dit is de fase dat het beruchte jo-jo effect kan optreden. Nog meer dan in de eerste twee fasen ligt de nadruk op lichaamsbeweging.

Hoe zit zo'n koolhydraatbeperkt dieet eruit?

Het koolhydraatbeperkte dieet houdt in dat koolhydraat bevattende voedingbestanddelen zoals brood, rijst, aardappelen, suiker en meelproducten tijdelijk uit jouw menu worden geschrapt. Dat betekent dat het dieet voornamelijk vet en eiwitten bevat. Tot voor kort werd aangenomen dat dit een ongezond dieet was, maar recent onderzoek heeft aangetoond dat zo'n eiwit en vetrijk dieet wel degelijk leidt tot een aanzienlijke gewichtsreductie en ook het effect op het totale cholesterol in het bloed verandert nauwelijks, terwijl bij mensen met een zogenaamd metabool syndroom het Triglyceridengehalte (een van de vetten in ons bloed) en het HDL-cholesterol juist aanzienlijk verbeteren.

Een goed samengesteld low carb dieet is gedurende een gebruik van één à twee jaar niet schadelijk gebleken voor de gezondheid. Waarschijnlijk is het low carb dieet voor mensen met het metabool syndroom of diabetes zelfs beter dan een koolhydraatrijk dieet. Alleen mensen met ernstige lever- en nierziekten kunnen beter geen low carb dieet gebruiken. Patiënten die bloedverdunners gebruiken zoals acenocoumarol en fencoumarol moeten zich tijdens de start van een low carb dieet vaker laten controleren door de trombosedienst. Het gebruik van aspirine en ascal kan geen kwaad en behoeft geen extra controles. Voorts zien wij (door een gebrek aan vezels) vaak obstipatie (harde ontlasting) optreden bij deze diëten, Vandaar dat extra vezels (zemelen en medicijnen zoals Metamucil) heel vaak nodig zijn om de ontlasting op gang te houden.Wij raden je aan een tot twee multivitamine tabletten per dag te gebruiken tijdens het volgen van het low carb dieet.

Hoe werkt zo'n low carb dieet?

In het begin is het erg belangrijk dat je niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag gebruikt. Als je meer dan deze hoeveelheid koolhydraten eet, zal het afvallen niet succesvol zijn. Daarom is het belangrijk dat je exact de voorgeschreven menu's en hoeveelheden gebruikt

Door het gebrek aan koolhydraten(en energie) zal het lichaam na een paar dagen overschakelen op vetverbranding. Deze vetten worden echter niet volledig verbrand omdat hier glucose (afkomstig uit koolhydraten) voor nodig is. Doordat de vetten niet volledig benut worden, moet het lichaam meer vet verbranden dan normaal om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen (je ‘verliest' calorieën). Deze verklaring wordt in de lekenpers veelal gebruikt om de werking van deze koolhydraatarme diëten te verklaren. Helaas is de wetenschappelijke onderbouwing flinterdun. De zgn. low carb dieten blijken goed te werken en dat is wetenschappelijk nu wel overtuigend aangetoond, echter het waarom en hoe is nog onduidelijk.

Bij de vetverbranding ontstaan afvalstoffen, zogenaamde ketonen (of ketonzuren). Deze ketonen (afbraakproducten van vet) onderdrukken waarschijnlijk het hongergevoel.

Ketonzuren zijn herkenbaar aan de geur van de adem en de urine, deze ruiken naar aceton. Een gezond lichaam kan de ketonzuren snel afvoeren via de urine. Door veel water te drinken kun je jouw lichaam hierbij ondersteunen. Vermoedelijk zijn door het verminderd gebruik van koolhydraten ook de insulinespiegels lager. Wetenschappelijk is dit echter nog niet met zekerheid aangetoond. Lagere insulinespiegels leiden tot minder opslag van vetweefsel en minder schommelingen in de bloedsuikerspiegels en minder hongergevoelens. Naast de ketonen zorgt ook het hoge eiwitgehalte in de voeding voor een onderdrukking van het hongergevoel. Onderzoek heeft aangetoond dat van alle voedingsstoffen die calorieën leveren eiwit het hoogste verzadigingsgevoel geeft (je zit er snel van vol en bent hierdoor geneigd minder te eten). Minder hongergevoel maakt het makkelijker om af te vallen.

Een low carb dieet is rijk aan vetten. Dat heeft een aantal voordelen op korte termijn, maar ook nadelen op langere termijn. Vet maakt eten smakelijk. Onze smaakreceptoren in de mond reageren positief op vet, waardoor we vetrijke maaltijden als aangenaam ervaren. Een vetarm dieet wordt door velen van ons als minder lekker gewaardeerd. Het is dus makkelijker om een low carb dieet vol te houden.

Het Low Carb dieet bevat een grote hoeveelheid eiwit. Eiwit geeft een hoog verzadigingsgevoel. Mede hierdoor is het dieet zonder hongergevoelens goed vol te houden. Daarnaast is het wetenschappelijk aangetoond dat eiwitten een beschermend effect hebben op spiermassa. Door het toevoegen van extra eiwitten aan het dieet neemt de spiermassa toe en neemt jouw vetmassa af!

Bij het low carb dieet is een aantal dingen van belang:

* de totale hoeveelheid koolhydraten die je per dag eet;
* de verhouding van verzadigd-onverzadigd vet in de voeding;
* gebruik van extra eiwitten
* lichaamsbeweging;
* gebruik een multivitamine pil.

Deze zaken zijn van wezenlijk belang voor het succes van het dieet. De diëtist en arts zullen tijdens de begeleiding hieraan aandacht besteden en geven jou de juiste instructies mee.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

768 volgers